Hoe komt mijn website hoger in Google?

Meer bezoekers naar je website krijgen? Hoger scoren in Google? Je vindbaarheid verbeteren? In dit artikel leer je er alles over!

Dagelijks krijgen we te horen “Ik zou graag een website hebben die hoog scoort in Google”.

Wat is SEO?

Om te beginnen moet je website technisch goed in elkaar zitten, je webdesigner en/of webdeveloper moet hierbij rekening gehouden hebben met SEO: “Search Engine Optimization” of “Zoekmachine optimalisatie”.

Kort uitgelegd zorgt een website met goede SEO ervoor dat de Google-bot (het systeem dat je website doorzoekt en in Google plaatst)  snel en makkelijk alle juiste informatie vindt om deze te kunnen indexeren. Echter weten we allemaal dat Google zich supersnel ontwikkeld en steeds met nieuwe algoritmes en technologieën naar buiten komt. Daarom is het belangrijk om te weten dat een perfect ontwikkelde website, geoptimaliseerd voor zoekmachines, echter niet meer voldoende is om hoger te komen in Google en je concurrenten voorbij te steken.

Je content optimaliseren voor zoekmachines

Zoekwoorden

Wat zijn zoekwoorden? Zoekwoorden zijn de woorden die mensen invoeren in Google en/of andere zoekmachines. Aan de hand van deze woorden bepaalt Google wie hoog komt te staan en wie niet, wie op de eerste pagina van de zoekresultaten staat en wie niet.

Als je je teksten wil optimaliseren voor zoekmachines is het dus belangrijk dat je deze woorden zo goed en zo strategisch mogelijk gaat integreren in je tekst. Hoe meer Google deze zoekwoorden tegenkomt hoe meer signalen je geeft dat je tekst relevant is voor die bepaalde (combinatie) van zoektermen.

(Let op, overdrijf hier ook niet mee. Google is namelijk zo ontwikkeld dat hij strafpunten uitdeelt als je hiervan misbruik maakt waardoor je dus lager komt te staan.)

Juiste zoekwoorden vinden

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden?

De juiste zoekwoorden kan je makkelijk vinden door gewoon in Google een zoekopdracht te beginnen. Je begint met de voornaamste term(en) en kijkt welke termen Google erbij voorstelt. Uit die voorstellen kies je de termen die voor jouw website het meest relevant zijn. 

Het kan nog makkelijker

Als je je website bij Unframed hebt laten maken is bovenstaande stap totaal overbodig en kan het nog makkelijker! Wij hebben namelijk verschillende SEO-functies en tips geïntegreerd in ons CMS-systeem waardoor je tijdens het schrijven van je tekst meteen kan zien of het nog beter kan. Ook de zoekwoorden voor jouw tekst worden automatisch voor jou gevonden, zonder dat je er zelf achter moet zoeken. Contacteer ons gerust voor meer informatie of voor een gratis offerte.

Zoekwoorden gebruiken

Eens je je zoekwoord gevonden hebt kan je beginnen met het schrijven van je tekst. Om nog beter gevonden te worden focus je eigenlijk beter op een zoekwoordengroep. Zo zoeken mensen eerder naar long tail zoekwoorden als “goedkope loodgieter Oost-Vlaanderen” dan naar“loodgieter”. Het is veel specifieker en dus makkelijker om hiervoor hoger in Google te komen, bovendien trek je zo ook meteen de juiste doelgroep aan.

Één zoekwoord per pagina

Probeer niet alle zoekwoorden van jouw hele site in één pagina te integreren. Maak voor ieder zoekwoord of zoekwoordengroep een aparte pagina aan met specifieke content geoptimaliseerd voor dat specifieke zoekwoord of zoekwoordengroep.

Plaatsing van je zoekwoord(en)

Je zoekwoorden moet je niet op willekeurige plaatsen invoegen. Het algoritme van Google kijkt namelijk in specifieke locaties naar je zoekwoorden. Deze locaties zijn in volgende van belangrijkheid:

  • Titel
  • Tussenkoppen (H1-H6)
  • Inleiding (eerste alinea)
  • Links
  • Vetgedrukte tekst
  • Pagina URL
Voorbeeld zoekresultaat UZ Gent

Titel

Gebruik je belangrijkste zoekwoord(en) zeker in je titel, liefst zo dicht mogelijk vooraan. Zorg er wel voor dat je nog steeds een mooie Nederlandse zin hebt en niet gewoon een opsomming van woorden. Door je zoekwoord(en) vooraan te plaatsen weet Google meteen waarover je pagina gaat. Hou je titel ook korter dan 60 tekens, anders zal Google je titel afkappen en wordt deze niet volledig weergegeven.

In ons CMS-systeem krijg je meteen een preview van je titel te zien hoe deze ik Google getoond zal worden en kan je ook een aparte titel opgeven voor Google. Je kan je pagina titel en je meta-titel (voor zoekmachines) dus een andere structuur geven, of meer informatie toevoegen. 

Meta-description

De meta-beschrijving is de tekst die in de zoekresultaten onder de titel weergegeven wordt. Deze mag maximum 160 tekens lang zijn, anders wordt die net als de titel afgekapt. Probeer ook in je meta-beschrijving je zoekwoorden te integreren, zonder te overdrijven. Denk eraan, overdrijven = strafpunten = lager in de zoekresultaten.

Ook de meta-beschrijving kan je in ons CMS-systeem volledig aanpassen. In realtime krijg je dan ook nog eens tips wat je eraan kan verbeteren.

Inleiding (Eerste alinea)

Een zoekmachine zoekt (net zoals een mens leest) van links naar rechts en van boven naar onder.  Voor zoekmachines is de inleiding dus even belangrijk, het kan meteen afleiden waarover de pagina gaat. Je integreert dus best zoveel mogelijk van de zoekwoorden in je inleiding. Let op dat je ook hier niet overdrijft en nog steeds in volzinnen schrijft. Een oplossing van zoekwoorden is dus niet de bedoeling.

Tussenkoppen

De tussenkoppen of tussentitels zijn eigenlijk belangrijker dan je tekst zelf, zorg er dus altijd voor dat je hiervan gebruik maakt. In HTML moet je hiervoor gebruik maken van de H1-H6 tags. In ons CMS-systeem van Unframed kan je zelf op een zeer eenvoudige manier titels toevoegen net zoals je dat in Word zou doen, zonder ingewikkelde code. De gepast html tags worden dan achterliggend automatisch voor jou toegevoegd.

Let op: zelf “tussentitels” maken door gewoon een regel tekst op te maken telt niet mee als een echte tussentitel die door Google wordt opgenomen.

Ook in je tussenkoppen voeg je best opnieuw je zoekwoorden toe.

URL

Ook met de URL houden zoekmachines rekening. Probeer er dus altijd voor te zorgen dat je zoekwoorden, of je belangrijkste zoekwoord in je URL staat. Omdat je URL niet moet bestaan uit volzinnen laat je overbodige woorden als “de, het, een, of, …” best weg.

Bij ons CMS-systeem worden er automatisch voor jou zoekmachine-vriendelijke URL’s gegenereerd op basis van de titel van de pagina, bericht, artikel, product,… Indien nodig kan je deze zelfs volledig zelf aanpassen.

Links

Maak gebruik van interne links om andere gerelateerde pagina’s of artikels van je website een boost te geven. Plaats de links onder de zoekwoorden van die bepaalde pagina’s of artikels. Als voorbeeld kan je naar de links in dit blogbericht kijken.

Afbeeldingen

Ook je afbeeldingen dien je te optimaliseren voor zoekmachines. Zorg ervoor dat je afbeeldingen steeds een alt-tag hebben, deze beschrijft waarover de foto gaat. Bovendien is deze functie niet enkel handig voor je SEO maar ook voor blinden en slechtzienden. De alt-tag (alternatieve tekst) kan namelijk worden voorgelezen door een screen reader of omgezet worden in brailleschrift.

Wilt u samenwerken?

Contacteer ons voor meer informatie of vraag gratis een vrijblijvende offerte aan.